Zoals we eerder hebben onderzocht, is er een grote verscheidenheid aan verschillen in de ontwikkelingsvereisten van een snelservicerestaurant of QSR. De grootste en misschien wel meest opmerkelijke komt echter in het spel wanneer een doorrijstrook nodig is voor een restaurantgebruiker. Deze drive-thru-lanes, ontwikkeld om klanten het ultieme gemak en snelheid van service te bieden, kunnen tijdens de ontwikkeling en constructie allesbehalve handig blijken te zijn voor restauranteigenaren zonder het juiste onderzoek en planning.
Vereisten voor stapelen en wachtrijen
Een aspect waarmee rekening moet worden gehouden tijdens de ontwikkeling van een drive-thru QSR, zijn de lokale vereisten voor het stapelen van voertuigen. Dit is een meting van de totale capaciteit van een drive-thru-rijstrook, en elke stad en gemeente zal andere vereisten hebben, maar ze worden in wezen gemeten als het aantal voertuiglengtes dat nodig is om een drive-thru-rijstrook veilig en efficiënt te huisvesten.
Op sommige locaties zal dit een eenvoudige vereiste zijn in de trant van een rijstrook gelijk aan 6 tot 8 gemiddelde voertuiglengtes, terwijl het op andere locaties veel specifieker zal zijn in wat vereist is, zoals 4 voertuiglengtes voor het menubord, en 3 extra voertuiglengtes om als voorbeeld tussen het menubord en het ophaalvenster te zitten. Elke stad en gemeente zal zeer verschillende eisen stellen aan de aanleg van deze doorrijstroken, dus u moet op de hoogte zijn van de eisen die relevant zijn voor uw locatie door deze met een stedenbouwkundige te bespreken.
Zoals je kunt zien in de volgende tabel, zullen de definities van stapelruimten en het aantal benodigde ruimtes sterk variëren, afhankelijk van de stad en staat waarin je je ontwikkelt:
Jurisdictie |
Meting van 1 ruimte |
Stapelvereisten |
Durango, CO | 8 voet breed bij 20 voet lang | Als er één servicevenster is (voor zowel betalingen als ophalen):
Als er twee servicevensters zijn (één voor betalingen en één voor afhalen):
|
Tyler, Texas | 9 voet breed bij 20 voet lang | Inkomende voertuigen:
Uitgaande voertuigen:
|
Des Plaines, Illinois | 8,5 voet breed en 18 voet lang | Elke drive-thru-voorziening zal zes (6) stapelplaatsen per faciliteit voorzien, plus één stapelplaats per voorziene wachtruimte. De stapelplaatsen moeten zo zijn ontworpen dat ze de i- en uitrit van de op het terrein voorziene parkeerplaatsen niet hinderen. |
Elk Grove, Californië | Binnenradius van 10 voet bij bochten en breedte van 12 voet | Oprijvensters moeten ten minste honderdtachtig (180) voet stapelruimte bieden voor elke faciliteit, gemeten vanaf het servicevenster of de eenheid tot het toegangspunt tot de oprijlaan. Elke drive-in-ingang/-uitgang moet ten minste vijftig (50) voet verwijderd zijn van een kruising van openbare doorgangsrechten. |
De andere belangrijke overweging bij stapelvereisten is dat dit meestal alleen het meten van de capaciteit van de baan zelf is. Het houdt geen rekening met het in- of uitgaan van voertuigen voor de rijstrook of voor uw bedrijf in het algemeen. Ervoor zorgen dat klanten voldoende toegang hebben tot de drive-thru-baan en uw bedrijf als geheel, en de ruimte die nodig is om ook gemakkelijk te kunnen vertrekken, is een ander aspect waarmee u rekening moet houden tijdens de planning.
Planning voor Drive-Thrus
Naast de capaciteit van de drive-thru-rijstrook zelf, zijn er nog andere factoren waarmee rekening moet worden gehouden om een van deze rijstroken in een QSR op te nemen. Het eerste, en waarschijnlijk meest voor de hand liggende onderdeel van de planning, zal zijn om te overwegen of u echt ruimte zult hebben om een drive-thru rijstrook op de site die u heeft op te nemen. U moet afstemmen met de lokale zoneringsvereisten en ervoor zorgen dat de grootte nog steeds binnen deze gestelde vereisten blijft en rekening houdt met eventuele vereiste breedtes, vluchtstroken of brandtoegangsvereisten. U wilt er ook zeker van zijn dat het aanbrengen van een doorrijstrook niet in strijd is met de zichtbaarheids- en achteruitgangseisen van het gebouw of de openbare weg ernaast.
De andere kwestie is dat u moet overwegen hoe de opname van deze rijstrook uw bedrijf, naburige bedrijven of residentiële gebruikers en lokale verkeerspatronen zal beïnvloeden. De meeste steden hebben een voorwaardelijke gebruiksvergunning (CUP) nodig voor drive-thru-gebruik in bepaalde nabijheid van residentiële buren van de site. Een CUP is een openbaar proces waarbij een stad de naburige openbare gebruikers op de hoogte stelt van opmerkingen en suggesties als onderdeel van de beoordeling en goedkeuring van uw drive-thru-site.
Verder zullen de meeste rechtsgebieden een Traffic Impact Study (TIS), een Traffic Impact Analysis (TIA) of zelfs een Drive-Thru Lane Queuing Study vereisen, die het spitsuurverkeer op de voorgestelde faciliteit en drive-thru zal onderzoeken. De stadsverkeersingenieur zorgt ervoor dat klanten veilig in de rij staan vanaf de openbare weg en niet terug de straat op, en houdt rekening met minimale geluidsdemping van het bestelmenu naar de naburige gebruiken. Veel rechtsgebieden proberen ook de late nachturen van een drive-thru te beperken, zodat ze ook geen invloed hebben op de naburige gemeenschap na uren wanneer bewoners meestal slapen.
Planningscommissies en gemeenteraden die een CUP goedkeuren, zullen tijdens deze CUP-hoorzittingen van de drive-thru-gebruiker verschillende vragen stellen. Heeft de toevoeging van een doorrijstrook een negatief effect op het bestaande parkeer- en/of voetgangersgebruik? Heeft de doorrijstrook invloed op het lokale verkeerspatroon? Zonder de juiste afweging van deze elementen, wordt u waarschijnlijk niet goedgekeurd voor een CUP die nodig zou zijn voordat bouwvergunningen zouden kunnen worden afgegeven.
Potentieel nog erger, als u in eerste instantie bent goedgekeurd met een CUP, en dan blijkt dat er niet genoeg ruimte is met wachtrijen om uw klanten tegemoet te komen, kunt u grote problemen krijgen met de stad. Onlangs in Phoenix, AZ a Dutch Bros gesloten en verplaatst wegens overtreding in deze zaak heeft de stad Phoenix hun CUP ingetrokken vanwege de toegenomen verkeersopstoppingen en mogelijk veiligheidsproblemen die zich voordeden toen de wachtrijen tijdens de ochtendspits achteruit liepen in de openbare straat, wat aanzienlijke verkeersproblemen veroorzaakte.
Doe altijd uw due-diligence
Om er absoluut zeker van te zijn dat u in deze zaken geen problemen zult hebben, wilt u uiterst grondig zijn aan de voorkant. Dit betekent dat we de juiste mensen moeten inhuren om terreinonderzoeken uit te voeren, wat nodig is om de haalbaarheid van een drive-thru rijstrook te bepalen. Door lokale en ervaren verkeersingenieurs en civiele ingenieurs in te huren, krijgt u de essentiële ondersteuning die u nodig hebt om op de juiste manier te kunnen bepalen of de site die u hebt geselecteerd, is uitgerust om een QSR-gebruiker aan te kunnen.
Deze professionals kunnen er ook voor zorgen dat u voldoet aan de andere lokale richtlijnen voor uw QSR. Deze richtlijnen kunnen variëren en sterk verschillen tussen verschillende steden en staten en kunnen andere benodigdheden dicteren, zoals:
- De algemene bewegwijzeringsvereisten van de drive-thru-gebruiker
- Of bewegwijzering en kopborden nodig zijn
- Als er voorschriften zijn over de openingstijden voor drive-in die bekend moeten zijn
- De voorwaardelijke gebruikerstoestemming die nodig is om een drive-thru . te bedienen
- Alle mogelijke verkeers- of drive-thru-wachtrijstudies die nodig zijn voor de stad
- Als u verkeerskosten met een impact moet betalen voor een gebruiker met een hoge impact, zoals een QSR
- Eventuele off-site verbeteringen die nodig zijn, zoals vertraging of rijstroken naar links naar de site
- En of u openbare hoorzittingen of buurtacties moet houden?
De groeiende trend van herontwikkeling
Vanwege al deze complexe aspecten die moeten worden overwogen en op de juiste manier moeten worden aangepakt, kan het bouwen van een drive-thru-baan een duur en tijdrovend proces zijn. In sommige gevallen kan het veel voordeliger zijn om in plaats daarvan een eigendom te kopen met bestaande drive-thru-lanen, om te worden herontwikkeld als een nieuwe QSR-gebruiker, in plaats van een nieuw eigendom vanaf de grond af te bouwen.
Dit is de laatste tijd vele malen gebeurd in Phoenix en andere delen van het land met goed succes en is niet beperkt tot oude QSR-ruimtes die worden herontwikkeld. Er zijn veel oude banken die geen drive-up tellers meer gebruiken, die nu worden herontwikkeld tot QSR’s, gebruikmakend van de bestaande ruimte en het ontwerpen van de restaurantervaring om deze bestaande eigenschappen goed te gebruiken.
PETER KRAHENBUHL >Vice-voorzitter OntwikkelingPeter Krahenbuhl begon in 2015 bij SimonCRE als projectmanager en is nu Vice President of Development. Hij speelt een cruciale rol in de dagelijkse planning en ontwikkeling die gepaard gaat met het succesvol aansturen van meerdere projecten van begin tot eind. |