Inflatie verandert bestedingspatroon
Terwijl de Fed blijft werken om de effecten van inflatie in de hele economie te beheersen, zien we onmiddellijke effecten in niet alleen de investeringsmarkten en de bouwsector, maar ook in het gedrag van consumenten die retailers bedienen. Hogere inflatieniveaus drijven de kosten bij de productie en levering van goederen op, waardoor het totale bedrag dat detailhandelaren gemakkelijk voor hun goederen kunnen vragen, afneemt, en terwijl detailhandelaren zich proberen aan te passen aan deze moeilijkheden, hebben ze ook te kampen met met de wensen en behoeften van de consument.
Op dit moment zien we dat shoppers hun uitgaven op zeer genuanceerde en specifieke manieren aanpassen. Klanten zijn niet volledig de baas over alle aankopen, zoals we hebben gezien tijdens grote recessies, en verminderen in plaats daarvan momenteel hun uitgaven voor ‘zeer discrete’ artikelen, zoals CNBC verkend kort na de renteverhoging in juni.
Veel consumenten keren terug naar kantoor en persoonlijke sociale contacten, wat waarschijnlijk leidt tot deze verschuivingen in wat ze prioriteit geven. Kleding ziet een toename in aankopen, waarbij veel shoppers hun garderobe moeten opfrissen voor hernieuwde sociale interactie.
Evenzo blijven consumenten uitgeven aan bepaalde ervaringsgerichte aspecten van de detailhandel, en we zien dat degenen die het zich kunnen veroorloven om meer uit te gaan, dat ook doen. Films, bars, concerten, reizen en vele andere ervaringen die consumenten hebben gemist tijdens de lockdowns en de moeilijkste punten van de pandemie, zien een sterk hernieuwde belangstelling.
Speciaalzaken Zie hernieuwde interesse
In deze marktomstandigheden zijn ook speciaalzaken door verschillende factoren booming. Van het aanbieden van spaaroplossingen aan consumenten tot het opereren in een markt met weinig concurrentie, veel speciaalzaken in het hele land zien een toestroom van shoppers.
Voor veel consumenten is de aanschaf van een nieuwe of gebruikte auto op dit moment geen optie. Met een hoge stickerprijs en stijgende rentetarieven zijn langlopende leningen en leases lang niet zo aantrekkelijk als ze ooit waren. Veel van deze kopers willen in plaats daarvan hun bestaande voertuigen in hun huidige staat houden, een wens waarmee O’Reilly Auto Parts snel heeft geholpen. Door een breed scala aan onderdelen en materialen voor auto-onderhoud aan een groeiend klantenbestand aan te bieden, kan O’Reilly niet alleen de gestegen kosten van inflatie compenseren, maar ook de inkomsten verhogen. Dit aanhoudende succes wordt vervolgens versterkt door en leidt tot hun voortdurende expansie, met nieuwe vestigingen door het hele land.
Op het gebied van detailhandelaren in sportartikelen heeft Dick’s Sporting Goods een groeiend aantal klanten gezien, minder vanwege hun concurrerende aanbiedingen voor shoppers, en meer vanwege een gebrek aan echte concurrentie. Met de leegte die werd achtergelaten door de sluiting van sportautoriteiten in het hele land, en soortgelijke retailers van sportartikelen die in de nasleep faalden, zag Dick’s een onderbediende en onderbenutte markt en bood het consumenten een winkelervaring die aan hun specifieke behoeften voldeed.
Kortingsvoordelen voor de detailhandel
Terwijl consumenten deze verschuivingen in hun bestedingspatroon maken, betekent de aanhoudende stijging van de inflatie en de rotsachtige markt dat ze ergens in hun uitgaven moeten snijden. De recessie veroorzaakt door de Covid-19-pandemie heeft ertoe geleid dat veel consumenten bewuster zijn gaan uitgeven, en zelfs toen de economie leek te herstellen, veranderden consumenten niet onmiddellijk hun koopgedrag.
Dit gedrag bij het zoeken naar deals heeft een moeilijke situatie gecreëerd voor veel kruideniers in het middensegment en grote winkelketens, omdat ze aanzienlijke verliezen zullen lijden bij het verdisconteren van goederen en het verminderen van de voorraad, net zoals Doel voorspeld bij het proberen zich aan te passen aan de neergang in de markt. In dezelfde omstandigheden hebben de discountwinkels waarmee deze bedrijven proberen te concurreren, het buitengewoon goed gedaan en hebben ze hun inkomsten verhoogd.
De markt geeft de voorkeur aan korting in de detailhandel in de huidige omstandigheden
Discount-retailers zoals Dollar General en Dollar Tree hebben een geschiedenis van succes tijdens recessies en inflatoire omgevingen, omdat meer consumenten op zoek zijn naar deals en waarde. Aangezien hun bestaande klantenbestand wordt vergroot door consumenten die op zoek zijn naar deals, zullen ze het heel goed doen in een mogelijke recessie.
De voorraden van deze retailers doen het daardoor goed. Omdat ze tijdens deze periodes een toename van de consumentenbestedingen zien, behouden ze hun bestaande klantenbestand en krijgen ze ook nieuwe klanten die geld willen besparen. Discount-retailers worden doorgaans beschouwd als sterke aanbevelingen voor investeerders in de huidige markt, en voor een mogelijke recessie.